سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خشکبار خوانسار سمیعیان Khansar_Nuts
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


 

 

این سند تاریخی با ارزش به طول 23 و عرض 11 سانتی متر در سال 1879 میلادی توسط باستان شناسان انگلیسی در حفاری از ویرانه های بابل کشف شد و هم اکنون در موزه انگلیس نگهداری می شود.


در بخش هایی از این استوانه 40 سطری به خط میخی بابلی نوشته شده است :

«منم کوروش ، پادشاه جهان ، شاه شاهان ، پادشاه مقتدر بابل ، پادشاه سرزمین های سومر و اَکِد ، پادشاه چهار اقلیم جهان ، پسر کمبوجیه شاه بزرگ انشان ، نوه کوروش شاه بزرگ انشان ، وقتی من به آرامی وارد بابل شده در میان هلهله و شادی مردم بر تخت سلطنت نشستم . سپاه بی شمار من در کمال آرامش و نظم به سوی قلب بابل حرکت کرد. من نگذاشتم هیچکس در این سرزمین دست به ارعاب و تجاوز بزند. من در بابل و دیگر شهرها نظم و امنیت را برقرار کردم ... من برده داری را برانداختم ... من تمام خانه ها را از نو ساختم و به بدبختی ها پایان دادم و از آن پس مردم به آزادی رسیدند ... پادشاهانی که در تمام کشورهای جهان زندگی می کردند ، همگی باج های خود را درآوردند و در بابل پای من را بوسیدند ... من شهرهای مقدس آن سوی دجله را که معبدهایشان ویران شده بود دوباره ساختم ... خدای بزرگ بابل (مردوک) از درستکاری من خشنود شد و ما همگی او را ستودیم ....»

بی گمان و به باور همه مورخان و اندیشمندان ، کوروش کبیر یکی از برجسته ترین شخصیت های تاریخ ایران وجهان است. حقوقدانان عالم او را بنیانگذار حقوق بشر می دانند. کوروش هیچگاه گرفتار عیاشی و تن پروری نشد . او در میدان جنگ و در خط مقدم ، دوشادوش سربازان می جنگید . او به دلیل تخلاق و رفتار نجیبانه ای که داشت در بیشتر لشکرکشی ها با استقبال مردم مغلوب روبه رو می شد. کوروش مروت و انسانیت را در حدکمال دارا بود. او در جنگها به ملت مغلوب ستم نمی کرد و به آنها اجازه می داد که بر دین خود بمانند و حتی معابد آنها را آباد می کرد.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 90 فروردین 17 :: 10:25 صبح

لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 3
  • بازدید دیروز: 33
  • کل بازدیدها: 98961
امکانات جانبی