سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خشکبار خوانسار سمیعیان Khansar_Nuts
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


اگر کودک شما از ناتوانی‌های گفتاری همچون مشکلاتی در تلفظ کلمات رنج می‌برد، گفتار درمانی می‌تواند رشد زبانی، ارتباط و مهارت‌های زبانی کاربردی کودک شما را بهبود ببخشد.
گفتار درمانی روشی درمانی است که گفتار کودک و توانایی او را در درک و استفاده از زبان، حتی در ارتباط غیرکلامی، بهبود می‌بخشد. متخصصان گفتار، یا آسیب‌شناسان گفتار و زبان افراد متخصصی هستند که این خدمات را ارائه می‌دهند. گفتار درمانی از دو بخش تشکیل می‌شود: اول تمرین دادن دهان برای تولید اصوات و در نهایت شکل دادن کلمات و جمله‌ها (با توجه به بیان، روانی کلام، و تنظیم بلندی صدا)؛ و دوم درک و بیان گفتار (با توجه به استفاده از زبان به شکل‌های نوشتاری، تصویری، بدنی، علائم و استفاده از زبان از طریق سیستم‌های ارتباطی مختلف مانند رسانه‌های اجتماعی، کامپیوتر‌، و تبلت). به علاوه، متخصصان این حوزه نقش گسترده‌ای در درمان مشکلات بلع ایفا می‌کنند که جزءِ مشکلات تغذیه نیز به حساب می‌آید.

 


حتما بخوانید: چگونه اضطراب کودکان را برطرف کنیم؟

آیا کودک من به گفتار درمانی نیاز دارد؟

ممکن است که برخی از کودکان، تلفظی عالی داشته باشند یا حتی زودتر از دیگر هم‌سالان خود قادر به خواندن شده باشند، ولی با این وجود برای بهبود زبان کاربردی خود نیاز به گفتار درمانی داشته باشند، زبان کاربردی یعنی فرآیند استفاده‌ی درست از زبان گفتاری و زبان بدن برای مصارف روزمره مانند درخواست کردن، مکالمه داشتن، و دوست‌یابی در موقعیت‌های اجتماعی. از دیگر دلایلی که کودک را نیازمند گفتار درمانی می‌کند می‌توان به مشکلات پزشکی مانند آسیب مغزی یا عفونت که ممکن است روی توانایی آنها برای برقراری ارتباط اثرگذار باشد، اشاره کرد. یکی دیگر از دلایل گفتار درمانی، وجود ناتوانی‌های قابل تشخیص مانند سندروم داون است. گفتار درمانی معمولا در سنین کم شروع می‌شود و می‌تواند تا زمانی که کودک به مدرسه می‌رود و ارتباط نوشتاری را می‌آموزد نیز ادامه پیدا کند.

متخصصین آسیب‌شناسی گفتار و زبان چه می‌کنند؟

متخصص گفتار درمانی

آسیب‌شناسان گفتار و زبان، دانش آموزانی را که در خواندن و بیان منظورشان به صورت نوشتاری مشکل دارند، شناسایی می‌کنند. کیتی اوهلر (Kathy Oehler) از آسیب‌شناسان گفتار و زبان و یکی از نویسندگان کتاب «از نوشتن متنفرم» می‌گوید: مشکلات زبانی می‌توانند تا?ثیر زیادی بر توانایی نوشتن کودکان داشته باشند. کودک برای نوشتن ابتدا باید ایده‌های خود را در غالب کلمات بیان کند و بعد آن کلمات را در جمله جایگذاری کند. همین‌طور مشکلات زبانی باعث می‌شوند که درک و دنبال کردن دستور‌العمل برای کودکان مشکل شود. متخصص مربوطه می‌تواند به کودکان کمک کند تا این مهارت‌ها را در خود تقویت کنند. معمولا متخصصان برای درمان مستقیم، شرایط را ارزیابی می‌کنند و به معلمان مشاوره می‌دهند تا بتوانند کلاس‌های غنی‌تری برگزار نمایند. درمان می‌تواند هم به‌صورت فردی و هم در قالب گروه‌های کوچکی از افرادی با مشکلات مشابه اجتماعی و ارتباطی، انجام شود. در هر صورت هدف متخصص این است که استفاده از زبان را خوشایند کند، و کودکان را در دوست‌یابی و کسب موفقیت بیشتر در مدرسه یاری نماید.


حتما بخوانید: درمان لکنت زبان؛ چگونه با کسی که لکنت زبان دارد گفت‌و‌گو کنیم؟

برنامه‌های گفتار درمانی

ملانی پوتوک (Melanie Potock) متخصص آسیب‌شناسی زبان و گفتار می‌گوید: آسیب‌شناسان زبان و گفتار نه تنها مشکلات بیان، زبان و درک را ارزیابی و حل می‌کنند، بلکه برخی از آنها روی بلع و غداخورن هم تمرکز دارند. او معتقد است بسیاری از کودکانی که به سختی حرف می‌زنند مشکلاتی در غذاخوردن هم دارند. درست است که اولین موردی که به ذهن می‌آید کودکان با نیازهای خاص هستند، ولی مشکلات صحبت کردن و غذا خوردن در سایر کودکان نیز مشهود است. هر دو عمل حرف زدن و بلعیدن جنبه‌های حرکتی بسیار ظریف زبان، فک و لبها را در هماهنگی کامل یا یکدیگر درگیر می‌کنند که همیشه هم کار خیلی راحتی نیست!
ممکن است متخصصان برای این‌کار از اسباب بازی‌های فوت کردنی و سوت‌ها استفاده کنند و از کودکان بخواهند تا مسابقه‌ی “پنبه فوت کنی” بگذارند و به این‌صورت ماهیچه‌های مورد استفاده در حرف‌ زدن و غذا خوردن را تقویت کنند. نی‌های رنگی، مسواک‌های موزیکال و حلقه‌های حباب‌ساز، استراتژی‌های سرگرم کننده‌ی دیگری هستند که به کودکان کمک می‌کنند تا حس‌های مختلف را در دهان‌شان تحمل کنند.

آموزش کاربرد زبان

برنامه های گفتار درمانی

آسیب‌شناسان زبان و گفتار با کودکانی کار می‌کنند که در درک نشانه‌های اجتماعی، فهمیدن دیگران، و استفاده از کلمات و زبان بدن برای برقراری ارتباط کارآمد و پیدا کردن دوست، دچار مشکل هستند. میشل گارسیا وینر (Michelle Garcia Winner) و دکتر پاملا جی کروک (Pamela J Crooke) آسیب‌شناسان گفتار و زبان و از نویسندگان کتاب «Socially Curious and Curiously Social» معتقد‌ند: بخش کاربردی زبان و ارتباط شامل مسائل مربوط به ارتباط اجتماعی است، زبان اجتماعی هم یکی از این مسائل است، ولی تنها مسئله‌ی این بخش نیست. دریافت اطلاعات اجتماعی برای فرآوری کردن و پاسخ دادن به نشانه‌های غیر کلامی که از پس‌زمینه‌ی گفت‌وگو، مردم و زبان آنها به دست می‌آیند، برای دانش‌آموزانی که مشکلاتِ یادگیری اجتماعی دارند، واقعا مشکل است. این مسائل شامل طیف بیماری اوتیسم، ناتوانی در یادگیریِ غیرکلامی، اختلالِ زبان کلامی،اختلال بیش‌فعالی، کمبود تمرکز و غیره می‌شوند. این دانش‌آموزان می‌توانند تحت درمانی به نام تفکر اجتماعی قرار بگیرند که به آنها رابطه‌ی بین طرز تفکر و رفتار و طرز عکس‌العمل دیگران را می‌آموزد.


حتما بخوانید: 12 راه‌ افزایش اعتماد به نفس در کودکان

درمان کودکانی که اختلال تکلم دارند

گفتار درمانی برای کودکان بی کلام

کودکانی که به دلایل مختلفی قادر به صحبت کردن نیستند، به روش‌های ارتباطی دیگری نیازمندند. درمان‌های اولیه و متخصصین زبان و گفتار در مقطع پیش‌دبستانی به کودکان (و والدین آنها) یاد می‌دهند که تصاویر و زبان اشاره‌ی ساده چگونه به آنها در برقراری ارتباط کمک خواهد کرد.
کودکانی که به مدرسه می‌روند ممکن است بتوانند از کامپیوتر یا تبلت برای برقراری ارتباط استفاده کنند، این ابزارها از برنامه‌های تبدیل متن به صدا استفاده می‌کنند. لویس برادی (Lois Brady) نویسنده‌ی کتاب «نرم‌افزارهای برای اوتیسم» میگوید: تکنولوژی صفحه‌های لمسی، همچون گوشی‌های هوشمند و تبلت به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که با استفاده از همان ابزارهای جالبی که همکلاسی‌هایشان دارند، ارتباط برقرار کنند و به اهداف شخصی خود برسند. به علاوه متخصصین گفتار درمانی می‌توانند از این ابزار‌ها استفاده کنند تا مهارت‌های زبانی و کلامی را از راه تشویق و همراه کردن کودکان به آنها بیاموزند.

پیدا کردن خدمات درمانی گفتار و زبان

متخصصین گفتار و زبان در برخی مدرسه‌های دولتی حضور دارند تا شرایط دانش‌آموزان را ارزیابی کنند و درمان‌های مناسب ارائه دهند. ممکن است که والدین ترجیح بدهند به متخصصینی مراجعه کنند که در شرایطی استاندارد، گفتار درمانی انفرادی ارائه می‌دهند. از مشاور مدرسه یا پزشک خانواده‌ی خود بخواهید تا گروه‌هایی را به شما معرفی کنند که اعضای آن کودکانی با سن و مشکلات رشدی مشابه کودک شما هستند.

برگرفته از: parents.com




موضوع مطلب :

دوشنبه 96 آذر 13 :: 8:40 صبح

 

3 تمرین کاردرمانی برای کودکان بیش فعال



بچه های بیش فعال،درمان کودکان بیش فعال

کودک مبتلا به بیش‌فعالی از توجه به جزئیات ناتوان است

 

«اطلاع رسانی، الهام‌بخشی و اثرگذاری» شعار امسال روز جهانی کاردرمانی است، علمی که در آن با استفاده از فعالیت‌های هدفمند در افراد مبتلا به بیماری‌های جسمی سعی در به حداقل رساندن مشکلات و کسب سلامتی آنها دارد. از جمله بیماری‌هایی که می­توان کاردرمانی را برای درمان آن در اختیار گرفت، اختلال بیش‌فعالی کم توجهی است؛ بیماریی که سه فاکتور اساسی آن بیش فعالی، کم توجهی و تکانش‌گری است.


در صورتی که برخی از این فاکتورها قبل از 7سالگی ظاهر شوند، حداقل در دو زمینه خانه و مدرسه وجود داشته باشند و عملکرد و کارایی کودک در زمینه‌های خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی و ... مختل شده باشد، می‌توان کودک را بیش فعال نامید. اما کاردرمانی چه کمکی می‌تواند در کاهش عوارض و بهبود این اختلال کند؟


شناسایی کودک بیش‌فعال
کودک مبتلا به بیش‌فعالی از توجه به جزئیات ناتوان است و در تمرکز هنگام فعالیت و بازی مشکل دارد. همچنین هنگام صحبت مستقیم با او، به نظر می‌رسد که گوش نمی‌دهد و اغلب قادر به پیگیری دستورات یا اتمام کارها نیست و اغلب وسایل خود را گم می کند (وسایل مدرسه و اسباب بازی) و فراموشکار است. کاردرمانی برای کودکی با این مشکلات شامل مواردی از جمله انواع بازی‌های هدفمند و سیستم‌های مبتنی بر پاداش و محرومیت است.

بچه های بیش فعال،درمان کودکان بیش فعال

کودک یش فعال، هنگام صحبت با او گوش نمی‌دهد و اغلب قادر به پیگیری دستورات یا اتمام کارها نیست

 

انواع بازی‌ها
بازی نقطه‌چین (نقاشی‌های نقطه چین با اعداد): به کودک بگویید کف دست غیر غالبش را روی کاغذ بگذارد، انگشتانش را باز کند و دور انگشتان و کف دست را با مداد خط بکشد (با دست غالب)، سپس اعداد 1 تا 15 را به صورت پراکنده و نامرتب در شکل ایجاد شده بنویسید. از کودک بخواهد اعداد را به ترتیب از 1 تا 15 پیدا کرده و دور آن خط بکشد. این بازی به منظور بهبود توجه انتخابی کودک کمک‌کننده است.


بازی ماز: در بازی ماز، کودک باید تصاویری را که به صورت راه‌های پرپیچ و خم کشیده شده‌اند، از یک نقطه شروع و به نقطه پایان برساند. از تصاویر جذاب و معنادار استفاده کنید. (مثلا جوجه را به لانه‌اش برساند) کودک برای راحت‌تر شدن کارش، ابتدا به کمک چشم تصاویر را نگاه کرده و مسیر را دنبال می‌کند. در این بازی، علاوه بر افزایش توجه و تمرکز، کودک یاد می‌گیرد اگر کاری را شروع کرد باید تلاش کند تا آن را به پایان برساند. در این بازی سیناپس‌ها و راه‌های مغزی کودک تقویت شده و قدرت تفکر و تحمل کودک برای رسیدن به نتیجه و راه‌حل بالا می‌رود.


پیدا کردن تفاوت‌های دو شکل به ظاهر مشابه: در این بازی دو نقاشی که به ظاهر کاملا شبیه هم هستند ولی عمدا چند اختلاف باهم دارند، در کنار هم قرار داده می‌شوند. از کودک بخواهید اختلافات را در تصاویر علامت بزند. با پیدا کردن هر اختلاف او را به ادامه کار تشویق کنید.

کاردرمانی برای لجبازی کودک بیش فعال
کودکان معمولا به دو علت لجبازی می‌کنند:
1. کودکان کاری یا چیزی را دوست دارند که والدین دوست ندارند.
2. والدین کاری یا چیزی را دوست دارند که کودکان دوست ندارند.

برای خاموش کردن رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای مطلوب در کودک بیش‌فعالی که مدام لجبازی می‌کند، می‌توان از سه روش «نادیده گرفتن، محرومیت دادن و پاداش دادن» استفاده کرد.


1. نادیده گرفتن بدرفتاری‌های جزئی: روش نادیده گرفتن، در مورد رفتارهایی انجام می‌گیرد که آسیب و ضرر زیادی به خود کودک یا دیگران وارد نمی‌شود. رفتارهایی مثل نق نق کردن، گریه کردن، پا به زمین کوبیدن، جیغ زدن و ...


در مواجهه با چین رفتارهایی به والدین توصیه می‌شود ابتدا خونسردی خود را حفظ کنند و اجازه ندهند کودک با لجبازی‌ و سماجت‌های خود دکمه اعصاب آنها را فشار دهد و از این طریق به خواسته‌های خود برسد. والدین باید با بی‌توجهی، به صورت غیرمستقیم به کودک بیاموزند که: «این لجبازی‌ها روش درستی برای ابراز نارضایتی و جلب توجه نیست و تو باید روش بهتری برای رسیدن به خواسته‌هات بیاموزی.»


نکات این روش:
- محل را ترک کنید.
- خود را مشغول کار دیگری کنید.
- اصلا به او نگاه نکنید و با او صحبت نکنید.
- فقط یک جمله را تکرار کنید؛ مثلا «هروقت گریه‌ات تمام شد، بغلت می‌کنم» یا «اگه گریه نکنی، باهات بازی می‌کنم»
- از دلسوزی بی‌جا پرهیز کنید؛ مطمئن باشید هیچ کودکی از گریه کردن نمی‌میرد!
- ناامید نشوید.
- پدر و مادر باید هماهنگ باشند و به یکدیگر کمک کنند.

 

بچه های بیش فعال،درمان کودکان بیش فعال

کودک یش فعال، در تمرکز هنگام فعالیت و بازی مشکل دارد


2. محروم سازی یا منزوی کردن: گاهی بدرفتاری‌های کودک آنقدر شدید می‌شود که نادیده گرفتن، تاثیری ندارد. محروم‌سازی یعنی «کودک به علت بدرفتاری‌های جدی و خطرناک، به مدت کوتاهی در اتاق تنها گذاشته شود» برای کودک، محروم بودن از منبع توجه دیگران، حتی به مدت کوتاه، بسیار دردناک و ناخوشایند است. این روش برای رفتارهایی مثل درگیری‌های فیزیکی، کتک کاری، شکستن یا پرتاب وسایل، گفتن کلمات و حرفهای رکیک و زشت و ... به کار گرفته می‌شود.


نکات این روش:
- روش منزوی کردن برای کودکان بالای 3سال استفاده می‌شود.
- اتاقی که کودک را در آن تنها می‌گذارید، باید امن بوده و نباید بیش از حد تاریک، تنگ و وحشتناک باشد.
- دلایل محرومیت را برای کودک توضیح دهید.
- مدت زمان این محرومیت باید متناسب با سن کودک باشد. به ازای هرسال سن کودک، یک دقیقه محرومیت. مثلا کودک دو ساله، دو دقیقه و کودک پنج ساله، پنج دقیقه.
- بعد از اتمام محرومیت و بیرون آمدن کودک، دیگر راجع به موضوع صحبت نکنید و قهر، غضب و سرزنش را ادامه ندهید.

3. تشویق و پاداش: رفتارهای رضایت‌بخش و مورد پسند کودک را نادیده نگیرید و به منظور تثبیت و تکرار آن حتما آن رفتار را مورد تشویق قرار دهید. تحسین و تشویق می‌تواند کلامی (آفرین، باریکلا و ...) و غیرکلامی (اسباب بازی، بستنی و ...) باشد.


نکات این روش:
- رفتارهای مطلوب را به طور واضح بیان کنید.
- از مشوق‌های فیزیکی به طور مرتب استفاده کنید: درآغوش کشیدن، بوسید، دست زدن و ...
- در شروع و حین انجام رفتار مثبت، تشویق را فراموش نکنید.
- از تشویق‌های متنوع استفاده کنید.
- به کودکان «باج» یا «رشوه» ندهید. یعنی قبل از انجام کار مثبت، پاداش ندهید.
- از لذت بخش بودن پاداش برای کودک مطمئن شوید.

 

 منبع: ninisite.com

آنچه والدین باید بدانند




موضوع مطلب :

دوشنبه 96 آذر 13 :: 8:37 صبح

 

بهترین تکنیک ها ، تمرینات و روشهای گفتار درمانی در منزل 

 

تکنیک های گفتار درمانی

در این نوشته می خواهیم درباره تکنیک های گفتار درمانی و روشهای گفتار درمانی در منزل صحبت کنیم. گفتار درمانی شاخه ای از رشته های علوم پزشکی است که متخصص آن را با نام آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) می شناسیم . این رشته به بررسی و درمان  اختلالات گفتار و زبان و بلع می پردازد. این اختلالات طیف وسیعی دارند و گاها با هم بسیار متفاوت هستند ، بر همین اساس تمرینات گفتار درمانی نیز برای هر نفر کاملا متفاوت خواهد بود. با این حال از شما می خواهم حتما این نوشته را تا پایان بخوانید تا بتوانید درک درستی ازتمرینات گفتار درمانی و یا روشهای گفتار درمانی در منزل پیدا کنید.

 

روشهای گفتار درمانی در منزل

روشهای گفتار درمانی در منزل به مجموعه اقداماتی گفته می شود که فرد ، یا والدین و مراقبین مراجع کننده تحت نظر و برنامه آسیب شناس گفتار و زبان هماهنگ با جلسات کلینیک در منزل انجام می دهند تا بهیود مشکلات مربوطه کمک کنند. اینکه شما چه تمرینات گفتار درمانی را نیاز دارید و به چه شکل ابن تمرینات را می بایست انجام بدهید پس ارزیابی دقیق مشکل شما امکان پذیر است. نمی توان یک برنامه کلی را تحت عنوانتکنیک های گفتاردرمانی به تمام مراجعان داد. البته در اینجا ما تمرینات کلی را برای هر مشکل گرد آورده ایم. این تمرینات بر اساس تیتر هر مشکا راائه شده است و همانطور که گفتیم تمرینات کلی هستند و در همین حد باید انتظار از آنها داشته باشید.

 

تمرینات گفتار درمانی برای مشکل تاخیر در حرف زدن کودکان

در نوشته فوق درباره روشهای گفتار درمانی در منزل نوزادان و کمک به حرف زدن نوزادان صحبت کردیم


در نوشته بالا روشهایی را برای کمک به حرف زدن کودکان دو ساله و یا سه ساله بیان کردیم .


 

 

تمرینات گفتار درمانی برای لکنت زبان

در این نوشته مجموعه تمریناتی و تکنیک های گفتار درمانی را برای رفع مشکل لکنت زبان گرد آوردیم. در لکنت زبان فرد قادر به حرف زدن است ولی در هنگام حرف زدن روانی گفتار را از دست می دهد.


 

 

تکنیک های گفتار درمانی برای زبان پریشی – سکته مغزی

در نوشته درباره انواع آفازی و زبان پریشی صحبت کردیم. اگر فرد بر اثر آسیب به مغز و سکته مغزی گفتار خود را ازدست بدهد و یا در درک گفتار مشکل پیدا کند دارای اختلال آفازی است.


در نوشته بالا روشهایی برای ارتباط بهتر با افراد دارای افازی را ذکر کردیم. این روشهای می تواند به عنوان روشهایی گفتار درمانی در منزل رعایت شود. فراموش نشود ان تمرینات گفتار درمانی در کنار جلسات گفتار درمانی در کلینیک و توسط آسیب شناس گفتار و زبان می بایست انجام شود.

 

روشهای گفتار درمانی در منزل برای مشکل تلفظ حروف

آموزش تلفظ حروف کمی زمانبر و صرفا توسط آسیب شناس گفتار و زبان می بایست انجام شود. دلیل این امر آن است که این اجرای این تمرینات نیاز به مهارت بسیار بالا و در نظر گرفتن ملاحظات بسیار زیادی است. آموزش تلفظ حرفی که توسط گفتار درمان در سه تا چهار جلسه انجام می شود برای یک فرد که بخواهد بدون نیاز به گفتار درمانگر در خانه تمرین کند کاری بسیار زمانبر و ناقش خواهد بود. ( فرد در برخی مواقع ممکن است درست تلفظ کند و در برخی از مواقع اشتباه تلفظ کند. ) . مواردی هم بوده که با اجرای روشهای گفتار درمانی در منزل و بدون کمک به گفتار درمانگر ، مشکل تلفظ کودک را به جای حذف و یا جابجایی به خرابگویی برده اند. در این حالت کودک حرفی شبیه به حرف مورد نظر می گوید ( مثلا بجای ” س” ، “ث” می گوید.) در این حالت درمان بسیار سخت تر و زمانبر خواهد شد.

در این نوشته درباره آموزش تلفظ حرف “ق” نوشتیم.


در این نوشته درباره آموزش تلفظ حرف “ر” نوشتیم .


در این نوشته درباره آموزش تلفظ حرف “س” نوشتیم .


و در این نوشته درباره مشکلات تلفظی و راه حل های آن نوشتیم.

 

تکنیک های گفتاردرمانی در منزل برای مشکلات صدا

در این نوشته توصیه ها و روشهای گفتار درمانی برای مراقبت از صدا را ذکر کردیم . که می تواند برای شما مفید باشد. آسیب شناس گفتار و زبان تنها متخصص برای ارزیابی و درمان مشکلات صدا و صوت می باشد.


 

تمرینات گفتاردرمانی در اختلالات بلع

در این نوشته درباره مشکلات بلع در نوزادان و بزرگسالان صحبت کردیم و روشها و تکنیک و تمریناتی که گفتار درمانگر برای رفع آنها انجام می دهد توضیح مختصری دادیم.

 

گفتار درمانی در بیماریها

در این نوشته درباره تکنیک گفتار درمانی در بیماری آپراکسی نوشتیم. این نوشته درباره یکی از مشکلات گفتاری است که هم در کودکان و هم در بزرگسالان شایع است و تحت عنوان آپراکسی  و یا کنش پریشی شناخته می شود.


دیزآرتری با آپراکسی متفاوت است . در این نوشته درباره دیزآرتی صحبت کردیم.

برچسب ها: ,

 




موضوع مطلب :

چهارشنبه 96 آذر 8 :: 12:51 عصر

مشخصات کلی برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته رشته گفتار درمانی


 

1–تعریف رشته و مقطع مربوطه:

کارشناسی پیوسته گفتار درمانی

Speech therapy (BSc)

کارشناسی گفتار درمانی یکی از رشته های علوم پزشکی است که به دریافت مدرک کارشناسی می انجامد. در طی این دوره دانشجویان با گفتار و زبان، و نقش و اهمیت آن در مهارتهای فردی و اجتماعی آشنا می شوند، رشد و تکامل برقراری ارتباط و عوامل موثر بر آن را فرا می گیرند، علل و عوامل انواع اختلالات گفتار و زبان و اختلالات عملکرد دستگاه گفتار را مورد مطالعه قرار می دهند و روشهای ارزیابی، شناسایی و تجزیه و تحلیل آنها را می آموزند، در برنامه ریزی و اجرای روشهای گفتار درمانی برای بهبود اختلالات گفتار و زبان و پیشگیری از آنها مهارت به دست می آورند و با به کارگیری دانش و مهارت عملی مربوطه، در بالا بردن سطح سلامت جامعه کمک می نمایند. در این رشته برای شناسایی و تمیز اختلالات گفتار و زبان و چاره اندیشی در بهبود آنها، روشهای مبتنی بر ماهیت یاددهی و یادگیری و شیوه های غیر تهاجمی مورد استفاده قرار می گیرد.

2–تاریخچه رشته و پیشرفتهای جدید:

در ایران این رشته در سال 1352 با نام گفتار درمانی با پذیرش دانشجو برای دوره کارشناسی در مدرسه عالی توانبخشی و رفاه اجتماعی آغاز به کار کرد. پس از انقلاب اسلامی این رشته برای پنج دوره آزمایشی به کاردانی و سپس کارشناسی ناپیوسته تبدیل شد تا اینکه در سال 1362 دوباره به کارشناسی پیوسته تغییر داده شد. در حال حاضر این رشته در دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران، اصفهان، سمنان، اهواز و علوم بهزیستی و توانبخشی در مقطع کارشناسی تدریس می شود. آخرین بازنگری این رشته در سال 1374 انجام شده است.

3–رسالت برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی:

باتوجه به نتایج پژوهشها در باره شیوع اختلالات گفتار و زبان در دوره های مختلف سنی و بانظر به اهمیت این مهارت در انجام وظایف شغلی و ارتباط اجتماعی، و با عنایت به اینکه اختلال در این جنبه همانند سایر جنبه ها قابل پیشگیری و درمان است. در این دوره آموزشی، دانش آموختگانی تربیت می شوند تا افراد جامعه را از نظرمهارتهای ارتباط و اختلالات گفتار و زبان مورد بررسی قرار داده و برای پیشگیری و یا بهبود مهارتهای برقراری ارتباط به آنها آموزش دهند و متناسب با نوع اختلال و باتوجه به تاثیر عوامل مختلف، در مورد مددجو، خانواده و کسانی که با بیمار سروکار دارند، روشهای گفتار درمانی را انتخاب و اجرا نمایند.

4–ارزشها و باورها (فلسفه برنامه):

فلسفه این دوره آموزشی بر دستیابی به عوامل و راهکارهایی برای افزایش سلامت گفتار و زبان در جامعه استوار است. محتوای این دوره با این باور تنظیم شده است که برخورداری آحاد جامعه از سلامت گفتار و زبان، علاوه بر اقدامات علمی و بالینی، نیازمند توجه به کرامت و حقوق انسانی، رعایت اخلاق اسلامی و درنظر گرفتن ویژگیهای قومی و فرهنگی است.

حفظ و ارتقاء سلامت گفتار و زبان مستلزم عملکرد همه جانبه در جنبه های پیشگیری، شناسایی، مشاوره و بهبود بخشیدن به اختلالات و زبان است که خود نیازمند جلب همکاری و مشارکت سایر اعضای گروه توانبخشی است. این فرآیند با رویکرد جامعه نگر و توجه به آحاد جامعه براساس حل مشکل(Problem Solving)و خودآموزی(Self study)و یادگیری مستمر(Life long learning)و رعایت تساوی فرصتها برای مبتلایان به اختلالات گفتار و زبان ممکن می شود.

5–چشم انداز برنامه آموزشی در تربیت نیروی انسانی:

انتظارمی رود با بالا رفتن سطح علمی این رشته به بالاترین استانداردهای جهانی، از طریق دستیابی و اجرای جدیدترین و موثرترین روشهای پیشگیری، ارزیابی، شناسایی و اختلالات گفتار و زبان، از شیوع این اختلالات در جامعه کاسته شود و سطح سلامت گفتار و زبان در جامعه افزایش یابد.

6–نقش های دانش آموختگان در برنامه آموزشی:

دانش آموختگان این رشته با شناسایی عوامل موثر بر رشد و تکامل گفتار و زبان، برای پیشگیری از بروز و یا تشدید اختلالات گفتار و زبان به جامعه آموزش می دهند، برای حفظ و مراقبت از مهارتهای برقراری ارتباط به ارائه مشاوره و راهنمایی می پردازند، و با شناسایی ویژگیها و نشانه های اختلالات گفتار و زبان، برای بهبود بخشیدن به آنها روشهای گفتار درمانی را انتخاب و اجرا می نمایند.

براین اساس دانش آموختگان این مقطع از این رشته دارای نقش های پیشگیری – ارزیابی و شناخت – گفتار درمانی و مشاوره ای خواهند بود.

7–وظایف حرفه ای دانش آموختگان:

الف–وظایف مربوط به نقش پیشگیری از اختلالات گفتار و زبان:

·       آموزش به بیمار و خانواده او جهت پیشگیری از بروزاختلالات گفتار و زبان و یا تشدید آن

·       شناسایی افراد سالم و افراد مبتلا به اختلالات گفتار و زبان در جامعه

·       ارائه توصیه و آموزشهای لازم جهت پیشگیری از بروز اختلالات گفتار و زبان در سطح جامعه

ب–وظایف مربوط به نقش ارزیابی و شناخت گفتار و زبان:

·       شناسایی علائم و نشانه های اختلالات گفتار و زبان در هر بیمار

·       شناسایی نوع و شدت اختلال گفتار و زبان در هر بیمار

·       شناسایی تاثیر اختلال گفتار و زبان بر جنبه های روانی، ذهنی و اجتماعی فرد مبتلا و خانواده ی او

·       شناسایی عوامل محیطی، جسمی و خانوادگی موثر در تشدید و یا بهبود اختلال در هر بیمار.

·       شناسایی نیاز بیمار و خانواده او برای ارجاع به سایر متخصصین

·       شناسایی جنبه ها و ابعادی که آسیب گفتار و زبان تلقی می شوند و به گفتار درمانی نیاز دارند.

ج–وظایف مربوط به نقش گفتار درمانی:

·       تعیین اهداف و برنامه برای بهبود بخشیدن اختلالات گفتار و زبان

·       تعیین نقش اعضای خانواده در بهبودی اختلالات گفتار و زبان آنها

·       انتخاب و اجرای روشهای گفتار درمانی

·       بررسی تاثیر اجرای روشها و نتایج آنها

د–وظایف مربوط به نقش مشاوره ای در مورد گفتار و زبان:

·       مشاوره با مددجویان در رابطه با مشکلات مختلف گفتار و زبان آنها

·       مشاوره با اعضای خانواده اشخاص مبتلا به اختلالات گفتار و زبان

·       مشاوره با اعضای تیم توانبخشی درباره اختلالات گفتار و زبان مددجویان

8–اهداف کلی:

هدف از این برنامه تربیت نیروهای کارآمدی است که بتوانند:

1 – با برنامه ریزی صحیح از بروز اختلالات گفتار و زبان در سطح جامعه پیشگیری کنند.

2 – به ارزیابی، درک مشکل، تصمیم گیری بالینی و تعیین روش مناسب برای رفع اختلالات گفتار و زبان بپردازند.

3 – خدمات مربوط به بهبود بخشیدن به آسیب دیدگی گفتار و زبان را در حد مطلوب ارائه نمایند.

4 – تخصصهای مختلف تیم توانبخشی را بشناسند و مددجویان را به درستی ارجاع دهند.

9–استراتژی اجرایی برنامه آموزشی:

برنامه ی این دوره آموزشی با استفاده از استراتژی های زیر انجام خواهد شد:

الف: آموزش مبتنی بر تلفیقی از استاد محوری و دانشجو محوری

ب: آموزش مبتنی بر حل مسئله(PBL)

ج: آموزش مبتنی بر نیازهای جامعه(Community Based)

د: خودآموزی(Self Study)

ه: یادگیری مستمر(Life Long learning)

و: گزارش موردی(Case study)

ز: برنامه ریزی و اجرای روشهای مبتنی بر شواهد.

10–شرایط و نحوه پذیرش دانشجو:

دانشجویان این رشته به صورت متمرکز و از طریق کنکور سراسری پذیرش می شوند.

11–رشته های مشابه در داخل کشور:

در داخل کشور مشابه این رشته وجود ندارد.

12–رشته های مشابه در خارج از کشور:

رشته های مشابه در دانشگاه های مختلف خارج از کشور عبارتند از:

الف: اختلالات ارتباطی(Communication Disorders)در آمریکا، استرالیا و آلمان.

ب: آسیب شناسی گفتار و شنوایی(Speech pathology and Audiology)در آمریکا، استرالیا و کانادا.

ج: آسیب شناسی گفتار و زبان(Speech and language pathology)در کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا و اغلب مراکز معتبر دانشگاهی جهان

13–شرایط مورد نیاز برای راه اندازی رشته:

طبق ضوابط و شرایط شورای نظارت، ارزشیابی، و گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور می باشد.

14–شرایط دیگر مانند بورسیه: ندارد.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 96 آذر 8 :: 12:39 عصر

کدام کودکان به گفتاردرمانی نیاز دارند؟

 

گفتاردرمانی,گفتاردرمانی در کودکان,

 «خاله سلبال مسکیمو دیدی؟ بابام خلیده!» با تعجب گفتم: «آرتین چی گفتی؟ متوجه نشدم.» آرتین حدودا 3 سال و نیمه است اما گفتارش واضح نیست و بیشتر مواقع مادرش مجبور است صحبت‌های او را برای اطرافیان ترجمه کند و گفت درباره شلوار جدیدش حرف می‌زند به مادرش گفتم شاید بد نباشد او را نزد گفتاردرمانگر بفرستد... آیا واقعا نیازی به گفتاردرمانی برای کودکی در این سن نیست؟ نباید نگران فردای آرتین و بچه‌هایی مثل او و مدرسه رفتنشان بود؟ با خانم دکتر یادگاری، آسیب‌شناس گفتار و زبان در این باره صحبت کردیم.

کدام کودکان به گفتاردرمانی نیاز دارند؟
کودک یک ساله گفتار را به‌صورت تک‌کلمه شروع می‌کند. وقتی سنش به یک سال و نیم می‌رسد، تعداد کلمات افزایش می‌یابد و در 2 سالگی می‌تواند جمله‌های 2 کلمه‌ای بگوید. به‌تدریج دامنه کلمات و جمله‌ها و گفتار پیوسته کودک کامل‌تر می‌شود. هر کودکی رشد زبان را مثل سایر توانایی‌های رشدی- حرکتی در سن مشخصی پشت سر می‌گذارد و همان‌طور که مثال زدم، در هر مرحله نشانه‌هایی از رشد زبان بروز می‌کند. توجه به این نشانه‌ها مشخص می‌کند کودک تاخیر گفتاری دارد یا نه. مثلا اگر در 2 سالگی هنوز کودکی قادر به بیان تک‌‌کلمه نیست، باید والدین به گفتاردرمانگر مراجعه کنند.

یعنی فقط داشتن گفتار مهم است؟ قابل‌فهم نبودن کلماتی که کودک می‌گوید به گفتاردرمانی نیاز ندارد؟

همزمان با رشد زبان، صداهای تولیدشده در گفتار هم دقیق‌تر و مفهومی‌تر می‌شوند. «م»، «ب» و «د» جزو صداهایی هستند که زودتر ظاهر می‌شوند و صداهایی مثل «ک» و «گ» و «س» و «ز» دیرتر ظاهر می‌شوند و آخرین صدا، «ر» هست. رشد این صداها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برخی کودکان صداها را به وضوح بیان نمی‌کنند و گفتار نامفهومی دارند. متاسفانه زمانی والدین به این موضوع دقت می‌کنند که فرزندشان وارد پیش‌دبستانی شده و اولیای مدرسه متوجه مشکل گفتاری کودک می‌شوند. این تاخیر و بی‌توجهی در تحصیل کودک مشکل‌آفرین خواهد شد.

اگر به دلایلی سن طلایی درمان گفتار گذشت، دیگر اصلاح‌شدنی نیست؟
حتی در بزرگسالانی که مشکلاتی در گفتار و زبان دارند، امکان معالجه وجود دارد اما درمان به مراتب سخت‌تر است چون عادت‌های غلط گفتاری به حدی در زبان نفوذ کرده که فرد قادر به ترک آنها نیست.

آیا بیماری‌های خاصی وجود دارد که به واسطه ابتلا به آنها کودک دچار تاخیر گفتاری شود؟
در برخی شرایط خاص مثلا در کودکانی که نارس متولد می‌شوند، تاخیر گفتار و زبان قابل‌پیش‌بینی است و تمهیداتی وجود دارد که گفتاردرمانی از طریق لمس درمانی و تقویت مهارت‌های مربوط به تغذیه به ایجاد مهارت‌های دهانی ـ حرکتی از همان سنین پایین کمک کند. نشانگان‌های ژنتیکی خاصی هم مثل نشانگان داون یا نشانگان‌هایی که باعث عقب‌ماندگی‌های ذهنی و تاخیرهای روانی-حرکتی یا شناختی می‌شود، وجود دارد که کودک با آن متولد می‌شود و مشکلات گفتاری در این کودکان قابل پیش‌بینی است. اما در برخی موارد تاخیر و آسیب‌های کلامی بدون علت است و کودک در سایر حیطه‌های شناختی و هوشی بدون مشکل است حتی شنوایی سالمی دارد اما در ادای کلمات و جمله‌ها به مشکل برمی‌خورد. در این شرایط مراجعه به گفتاردرمانگر و توجه به برخی تمهیدات به رشد زبان کمک می‌کند.

آیا می‌توان گفت تاخیر کلامی در هر شرایطی نگران‌کننده است؟
تاخیر در رشد زبان اگر درحد چند ماه باشد، نگران‌کننده نیست یعنی اگر کودکی تمام مهارت‌‌های حرکتی-شناختی را داشته و شنوایی‌اش ایرادی نداشته باشد، ارتباط چشمی خوبی برقرار ‌کند و مفاهیم را با رفتارش برساند و ارتباط اجتماعی خوبی داشته باشد، تاخیر چند ماهه کلامی نگران‌کننده نیست اما این کودکان هم باید تا قبل از 3 سالگی به لحاظ گفتاری راه بیفتند. با این حال مشاوره با گفتاردرمانگر برای تشخیص موارد نگران‌کننده توصیه می‌شود. مثلا به‌خصوص برای لکنت زبان به مشاوره نیاز است.

درمان را نیمه کاره رها نکنید
آقای گلریز، کارشناس ارشد آسیب‌شناسی گفتار و زبان
معمولا کودکانی که به‌دلیل اختلال‌های گفتار و زبان همراه والد یا والدین برای اولین بار در کلینیک حضور پیدا می‌کنند، ارزیابی‌ می‌شوند و قرار جلسات منظم هفتگی برای آنها تعیین خواهد شد. ممکن است والدین در جلسه حضور داشته باشند یا خارج از اتاق درمان منتظر بمانند. معمولا بعد از هر جلسه، گفتاردرمانگر توصیه‌های لازم در مورد تمرین‌ها را به والدین می‌دهد و آنها در طول هفته باید سعی کنند تمرین‌ها را در منزل انجام دهند تا یادگیری در محیط واقعی زندگی انجام شود و کودک آنچه می‌آموزد به محیط‌های روزمره زندگی تعمیم دهد.

متاسفانه برخی از والدین بعد از مراجعه اول یا گذراندن چند جلسه گمان می‌کنند نیازی به ادامه درمان نیست و خودشان می‌توانند درمان را انجام دهند اما این باور کاملا نادرست است. والدین به تنهایی و بدون مشاوره آسیب‌شناس گفتار و زبان قطعا نخواهند توانست آموزش‌های لازم را برای کودک خود انجام دهند. آسیب‌شناس گفتار و زبان در طول پروسه درمان هم نقش درمانگر و هم نقش هدایت‌گر والدین را انجام می‌دهد و موثرترین نتایج درمانی از همکاری سه عنصر اصلی درمان یعنی مراجع، درمانگر و والدین به‌دست خواهدآمد.

 

منبع:salamatnews.com




موضوع مطلب :

چهارشنبه 96 آذر 8 :: 12:37 عصر

لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 0
  • بازدید دیروز: 3
  • کل بازدیدها: 98574
امکانات جانبی